sâmbătă, 12 martie 2011

Cum montam geamuri si oglinzi electrice

Operatia s-a intins pe durata a 2 zile, o singura persoana, nivel de indemanare mediu, nu necesita scule speciale, doar scule uzuale.
Am sa tratez impreuna (geamuri + oglinzi) deoarece consider, ca atunci cand veti modifica instalatia electrica se poate face foarte usor preechiparea pentru amandoua instalatiile chiar daca in prealabil nu ati achizitionat decat una din ele.
Schema instalatiei el pt geamuri si oglinzi electrice.

Posted Image
Posted Image
Poza 2 Schema oglinzi electrice
Pe schema conectorii sunt notati: X31 usa stanga fata si X32 usa dreapta fata. Pentru a trece la gemuri + oglinzi electrice aveti nevoie de:
1 macarale electrice
2 oglinzi electrice
3 butoane comanda geamuri dreapta, stanga
4 buton comenzi oglnzi
5 releu oglinzi (eventual cu mufa)

Posted Image
Poza 3 Releul oglinzilor
6 cablurile din usi cu tot cu mufe
7 mufele mama, ce vin pe stalpii masinii cu 15 cm fire

Posted Image
Poza 4 Mufele donoare
obtional desi conteaza si estetica
8 ornamente interioare pt oglinzi el
9 fata usa stanga (daca o gasiti identica ca tapiterie ca a voastra) sau pereche de fete de usi fata
Aproximativ 30m fir litat de 0.75 (MYF 0.75) si 10m fir de 1.5 (MYF 1.5) banda izolier, papuci auto 4 buc pentru conexiuni (daca nu aveti mufa la releu) papuci CT 6/4 (gen inel gaura de 6 pentru fir de 4) 2 buc

Instalatia electrica

Se iau mufele donoare (poza 4) se impinge siguranta 1 ( la aceasta mufa lipseste inelul de blocare; la cele cu inel este putin mai dificil, dar nu imposibil) pana se blocheaza (iese 3-4 mm).
Se introduce o surubelnita gen ceasornicar in orificiile 2 si se extrag conectorii din mufa. Sunt necesari 12 astfel de papuci pentru usa stanga si 10 pentru dreapta. Mufele au pinii numerotati de la 1 la 30 si firele sunt colorate diferit.
Se vor scoate urmatoarele fire:
2 negru alb
3 albastru
4 gri
11 negru *
12 maro
14 rosu galben 1.5mm
17 albastru rosu
18 gri verde
20 negru rosu (in schema negru gri dar eu nu l-am gasit)
26 negru galben (in schema alb negru dar se confunda cu fir 2 negru alb) *
29 maro 1.5mm
30 negru
* se vor scoate doar pentru usa stanga
-firele care nu au trecuta sectiunea sunt de 0.75

Posted Image
Poza 5 Corespondenta fire mufe
In poza 5 sunt date pe coloane de la stanga la dreapta:
Echipament si nr paginii (nu au fost trecute difuzoarele si motorasele de inchidere), conexiuni in X31 (usa sofer), conexiuni in X32 (usa pasager), culoare fire, sectiune, unde ajung.

Posted Image
Poza 6 Reprezentarea schematica a conexiunilor
Coloana din stanga X31, cea din dreapta X32.

Odata firele scoase,

Posted Image
Poza 7 Firele cu papuci
acestea se vor lega in manunchi, de un singur fir, cat mai rigid, si se vor da cu banda, pentru a facilita introducerea lor in burduful mufei de pe stalp

Posted Image
Poza 8 Fire legate

Odata ajunsi in acest punct, se incepe demontarea ornamentelor interioare, pentru un acces cat mai facil in zonele de lucru. Pentru aceasta se vor demonta:
-ornament prag sofer (4 suruburi cap torx 25)

Posted Image
Poza 9 Ornament prag 1

Posted Image
Poza 10 Ornament prag 2

-masca coloana directie (3 suruburi in cruce pe partea de jos si doua pe partea frontala sub volan)

Posted Image
Poza 11 Suruburi masca 1

Posted Image
Poza 12 Suruburi masca 2

-masca ceasurilor de bord (4 suruburi in cruce; 2 sus, 2 jos)

Posted Image
Poza 13 Suruburi masca ceasuri

-consola prizei de aer stanga, impreuna cu butonul de faruri, 4 suruburi ( 2 vizibile in partea dreapta 1 sub grila si unul sub butonul de faruri)

Posted Image
Poza 14 Consola stanga

Accesul la surubul 1 se face dupa coaterea blocului de lumini , surubul 2 se gaseste sub grila de aer (grila se scoate cu ajutorul a doua surubelnite in linie, introduse in stanga si in dreapta grilei, intre ea si consola, facandu-se parghie). La suruburile 3 si 4, desi in poza nu se vad, exista acces direct dupa indepartarea ornamentului din poza 13.
-se indeparteaza capacul cutiei cu sigurante
-se demonteaza tid, mid ,did (dupa dotarea masinii; 2 suruburi)


Posted Image
Poza 15 TID
Accesul la suruburi se face ridicandu-se "covorasul" de cauciuc din fata lui. Suruburile cu pricina sunt cele albe.
-se scoate cd, mp3 etc din locas.
-pentru cei care poseda policioara sub torpedou, se demonteza

Posted Image
Poza 16 Polita
In zonele marcate cu 1 se gasesc suruburile de fixare
-se demonteaza ornament prag pasager (4 suruburi cap torx 25; similar cu cel din stnga)

Se verifica : existenta contactelor in locasul 10 al cutiei de sigurante.

Posted Image
Poza 17 Blocul de sigurante
Daca acestea exista, se cauta in mufele de sub ornament prag (Poza 18) , pinul 75. In mod normal firul este rosu-galben de 1.5 mm sectiune si pe mufa mama nu are corespondent. Se scoate din mufa, se dezizoleaza pe ~15 mm astfel obtinandu-se legatura pentru firele ce vin din mufele X31 si X32 pini 14 (plus prin contact si sig 30A conform Poza 6 Reprezentarea schematica a conexiunilor). Inexistenta contactelor la sig 10 atrage dupa sine preluarea unui +12v de pe contact printr-o sig montata independent.

Posted Image
Poza 18 Conectorii prag stanga
Se deconecteaza mufa dintre usa si stalp prin rasucirea inelului de blocare 2, apoi se trage de mufa pana ce aceasta se deconecteaza.

Posted Image
Poza 19 Mufa originala ce urmeaza a se modifica
Se scoate ptotectia de cauciuc a mufei usii din stalp prin tragere.
Se introduce un fir ajutator 1 (am folosit FY de 1mm) dinspre stalp spre mufa. De acest fir se leaga, firul care in prealabil a fost conectata cu manunchiul de fire ce trebuie introduse in mufa existenta (Poza 8 Fire legate). Se leaga strans fara a ingrosa excesiv legatura, se izoleaza cu banda pentru a usura trecerea prin mansonul de cauciuc, si se trag noile fire.
Operatiunea se repeta identic la usa din dreapta cu mentiunea ca aici avem 10 fire noi si nu 12, asa cum avem la usa din stanga

Posted Image
Poza 20 Fire trase prin burduful usii stangi

Posted Image
Poza 21 Fire noi trase, pregatite de conectare

Se introduc noii papuci in mufa, (in prealabil se vor distanta sigurantele de blocare daca au fost stranse la scoatere) de la centrul mufei spre exterior, respectandu-se corelarea dintre culoare firelor si pozitia lor in mufa. Atentie la numerotarea pinilor mufei. Acestia sunt marcati doar la inceputul si sfarsitul randului din 2 in 2 randuri. Inainte de apasarea sigurantei 1 din poza 4 recomand verificarea pozitionarii corecte a firelor. Orice fir pus pe alta locatie decat cea din schema duce cel putin la nefunctionarea instalatiei. Cu putina atentie iese din prima

Se cuponeaza firul nou de 0.75 ce urmeaza a se conecta la 3 m si se marcheaza intr-un mod usor de identificat la ambele capete . Conform Poza 6 sunt necesare 8 fire care sa conecteze cele 2 mufe. Se incepe de la conectorul din dreapta, se introduc firele unul cate unul prin spatele placii cu sigurante. Sugestie de conectare cu ajutorul starfixurilor duble de 0.75 (merge si prin torsadare)

Posted Image
Poza 22 Fire conectate
Nr 1 sugestie de marcare a firelor; 2 starfix dublu de 0.75. (Sunt tuburi de metal, cu un capat izolat, in care se introduc firele si apoi se crimpeaza cu un cleste de sertizat. Se folosesc in special pentru legarea firelor multifilare in riglete.)
Conform Poza 6 Firele 12 si 29 (si conexiunea 31 a releului) se leaga impreuna cu un fir de 1.5 care se pun la sasiu cu ajutorul papucilor CT 6/4

Posted Image
Poza 23 Papuci CT

Posted Image
Poza 24 priza de aer demontata si releul oglinzilor
Din lipsa unei mufe originale de releu , conexiunile sunt facute cu ajutorul papucilor auto izolati cu banda.

In partea stanga, firul 11 se conecteaza cu 30 si 15 de la releul de oglinzi, toate 3 plecand pe un singur fir spre mufa din dreapta, fir ce se va lega la orice fir negru de 0.75.(eu am ales sa il conectez la firul negru din mufa TID-ului, deoarece tot manunchiul de fire trece prin spatele TID-ului)

Posted Image
Poza 25 Pozare fire prin bord.
Firele se vor strange in manunchi, cu ajutorul colierelor de plastic, se vor lega din loc in loc de instalatia existenta, cu mici bucle de compensare in caz ca mai trebuia deplasat.
Conexiunile noi se vor izola cu banda cu atentie pentru a se evita scutcircuitarea instalatiei. Se trage burduful peste mufe si se unge locasul din stalp cu putina vasilna, pentru a "convinge" mufa sa intre usor in stalpInstalatia electrica fiind gata, se incepe operatiunea de demontare/montare macarale geamuri. Se incepe prin demontarea fetelor de usi

Posted Image
Poza 26 Fata de usa stanga

Se scot şuruburile din pozitiile 3, se continua cu scoaterea siguranţei de la manerul macaralelor manuale 2, apoi se scoate masca de plastic 1 sub care se mai gaseste un surub. Prin introducerea unei surubelnite in linie intre capitonaj si usa se forteaza usor, de jur imprejur, pana ce se desprind toate capsele de plastic si se scoate capitonajul. Se repeta operatia la usa din dreapta.

Posted Image
Poza 27 Usa fara capitonaj

Se incepe cu demontarea macaralelor manuale. Cu o bormasina echipata cu un spiral intre 6 si 10 mm se taie popniturile 1 (4 buc). Cu ajutorul manerului se aduce geamul intr-o pozitie intermediara. ( Aici aveti nevoie de un asistent pentru a va usura munca ; acesta trebuie sa tina geamul suspendat. Daca nu are cine sa tina geamul, acesta se va bloca in cheder cu ajutorul unei pene de lemn). Se desfac suruburile notate cu 2, suruburi care tin a treia patina a macaralei. Se noteaza pozitia lor cu un marker, pentru a se remonta in aceeasi pozitie (in cazul in care suruburile nu au lasat urme pe vopsea). Se scoate patina de pe sina, se indeparteaza sina, se strang bratele macaralei la maxim ( patinele 3 si 4 vor fi in pozitiile cele mai distantate). Cu o miscare inainte inapoi se scot patinele 3 si 4 de pe sina inferioara. Se ridica geamul cat se poate de sus si se extrage macaraua.

Posted Image
Poza 28 Oglinzile manuale

Suruburile 3 sunt acoperite de ornamentul interior ce tine tweeterul. De pe acesta se scoate burduful de reglaj al oglinzii manuale. Ornamentul are 2 bumbi de plastic similari cu cei de pe tapiseria usii dar unpic mai mici ce se prind in gaurile notate cu 1. Pentru scoaterea ornamentului se trage ferm de partea de jos atat cat sa iasa din bumbi, apoi se trage usor spre spatele masinii pentru a iesi de pe sina. Inainte de indepartarea totala se scoate mufa tweeterului. Dupa scoaterea ornamentului se desfac suruburile notate cu 3.

Posted Image
Poza 29 Cablurile din usa

La pozitia 2 se vad urmele suruburilor de la sina. Pentru scoaterea cablurilor se comprima bumbi notati cu 1 si se imping inauntru. Se scot mufele de la inchidere, (2 buc) apoi se detaseaza mufa de pe usa.

Posted Image
Poza 30 Mufa de pe usa

Pentru detasarea mufei din usa, se comprima piedicile 1 si se impinge spre exterior. Se scote instalatia veche, apoi se introduce noua instalatie. Se fixeaza cablurile cu bumbi 1 din poza 29, se duc mufele pe pozitii (mufele sunt compatibile 100%)

Posted Image
Poza 31 Oglinzile electrice

Se fixeaza noile oglinzi cu ajutorul suruburilor 1, se conecteaza mufa oglinzilor, apoi se remonteaza ornamentul interior urmand pasii de mai sus in ordine inversa.


Posted Image
Poza 32 Prinderi conectori

Pozitia 1 arata gaura pe unde ies cablurile pentru comanda oglinzi, geam dreapta si tweeter. Pozitia 2 arata locul unde vine fixata mufa de la butonul geamului dreapta


Posted Image
Poza 33 Macara electrica

Se pregatesc 8 suruburi M5x15 mm cu seibi si piulite. Se introduce macaraua in usa si printr-o culisare stanga dreapta se reintroduc patinele pe sina geamului. Se munteaza cele 4 suruburi notate cu 1 de la interior spre exterior si se apropie piulitele. Se monteaza patina
pe sina usii si se strang suruburile 3 pe vechile pozitii. Se strang definitiv suruburile 1, si se conecteaza toate mufele. Se repeta operatiunea identic la usa din stanga.

Posted Image
Poza 34 Prinderi conectori usa stanga

Pozitia 1 gaura tehnologica de iesire a cablurilor catre echipamentele electrice , 2 mufa de la butonul de reglare a oglinzilor, 3 mufa de la comanda geamurilor ce vine fixata in pozitia 4. In acest moment se poate face o prima verificare a functionarii echipamentelor montate. Se cupleaza butoanele de comanda, se pune contactul si se actioneaza pe rand geamurile si oglinzile pentru verificarea unei functionari corecte. Dupa incheierea verificarilor cu succes, se poate incepe fixarea partilor ce au fost demontate

Posted Image
Poza 35 Cabluri butoane geam dreapta sau reglaj oglinzi stanga

Se vede traseul firelor (pozitia 2), pe marginea superioara a fetei de usa. Pozitia 1 identifica clemele ce trebuie desfacute pentru introducerea firelor pe traseul dorit. In cazul in care nu au fost achizitionate fete de usi de la o masina dotata cu geamuri electrice, mai aveti de modificat, locasul de fixare al butoanelor de geamuri de pe usa stanga. Aceasta se va face cu ajutorul unei freze manuale, cu mare atentie, din aproape in aproape, proband butoanele pana ce acestea se fixeaza satisfacator.

Posted Image
Poza 36 Capitonaj montat

Eu nu am gasit o pereche de fete care sa imi placa sau sa se asorteze cu actuala tapiserie a masinii si am optat pentru montarea vechilor fete. Urmatorul pas este retapisarea zonei 1 atat la usa din stanga cat si la cea din dreapta si cumpararea ornamentelor din pozitia 2.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu